Monday, June 23, 2014

Pembakaran Sisa Pepejal ( Incineration )



Pembakaran adalah satu proses rawatan sisa yang melibatkan pembakaran bahan-bahan organik yang terkandung dalam bahan-bahan buangan. Pembakaran dan sistem rawatan sisa suhu tinggi digambarkan sebagai "rawatan haba". Pembakaran bahan-bahan buangan menukarkan sisa ke dalam abu, gas serombong, dan haba.
Abu ini kebanyakannya dibentuk oleh juzuk tidak organik sisa, dan boleh mengambil bentuk ketulan pepejal atau zarahan yang dibawa oleh gas serombong. Gas serombong hendaklah dibersihkan daripada pencemaran gas dan zarah sebelum ia tersebar ke atmosfera. Dalam beberapa kes, haba yang dihasilkan oleh pembakaran boleh digunakan untuk menjana tenaga elektrik.


 
Pembakaran dengan pemulihan tenaga adalah salah satu daripada beberapa sisa-kepada-tenaga (WTE) teknologi seperti pengegasan, pirolisis dan pencernaan anaerobik. Walaupun pembakaran dan pengegasan teknologi pada dasarnya adalah sama, produk tenaga daripada pembakaran haba suhu tinggi manakala gas mudah terbakar sering produk tenaga utama dari pengegasan.
Pembakaran dan pengegasan juga boleh dilaksanakan tanpa tenaga dan bahan-bahan pemulihan.Di beberapa negara, masih terdapat kebimbangan daripada pakar-pakar dan masyarakat tempatan mengenai kesan alam sekitar daripada insinerator (lihat hujah-hujah terhadap pembakaran).



 Di sesetengah negara, insinerator dibina hanya beberapa dekad yang lalu sering tidak termasuk pengasingan bahan-bahan untuk menghapuskan bahan-bahan berbahaya, besar atau dikitar semula sebelum pembakaran. Kemudahan ini cenderung kepada risiko kesihatan pekerja loji dan persekitaran tempatan kerana tahap yang tidak mencukupi pembersihan gas dan kawalan proses pembakaran.
Kebanyakan kemudahan ini tidak menjana elektrik.Insinerator mengurangkan jisim pepejal sisa asal oleh 80-85% dan jumlah itu (telah dimampatkan agak dalam trak sampah) dengan 95-96%, bergantung kepada komposisi dan tahap pemulihan bahan-bahan seperti logam dari abu untuk dikitar semula.

Ini bermakna bahawa walaupun pembakaran tidak sepenuhnya menggantikan penimbusan, ia ketara mengurangkan jumlah yang diperlukan untuk pelupusan. Lori sampah sering mengurangkan jumlah sisa dalam pemampat terbina dalam sebelum dihantar ke insinerator. Sebagai alternatif, di tapak pelupusan, jumlah sampah yang tidak dimampatkan boleh dikurangkan dengan kira-kira 70%. Dengan menggunakan pemampat keluli alat tulis, walaupun dengan kos tenaga yang ketara. Di kebanyakan negara, sisa mudah pemadatan adalah amalan biasa untuk pemadatan di tapak pelupusan.


 Pembakaran mempunyai terutamanya manfaat kuat untuk rawatan jenis sisa tertentu dalam bidang khusus seperti sisa klinikal dan sisa berbahaya tertentu di mana patogen dan toksin boleh dimusnahkan oleh suhu tinggi.
Contohnya termasuk tumbuh-tumbuhan pelbagai produk kimia dengan pelbagai aliran air sisa toksik atau sangat beracun, yang tidak dapat dihantar ke loji rawatan air sisa konvensional.Pembakaran sisa amat popular di negara-negara seperti Jepun di mana tanah adalah sumber yang terhad. Denmark dan Sweden telah pemimpin dalam menggunakan tenaga yang dijana daripada pembakaran untuk lebih daripada satu abad, dalam setempat gabungan tenaga dan haba kemudahan sokongan skim pemanasan daerah.
Pada tahun 2005, pembakaran sisa yang dihasilkan 4.8% daripada penggunaan elektrik dan 13.7% daripada jumlah penggunaan haba domestik di Denmark.
Beberapa negara Eropah yang lain bergantung pada pembakaran untuk mengendalikan sisa perbandaran, khususnya Luxembourg, Belanda, Jerman dan Perancis.

RUJUKAN LANJUT: http://en.wikipedia.org 




Teknologi
Insinerator adalah perapian untuk membakar sampah. Insinerator moden termasuk pencemaran peralatan tebatan seperti pembersihan gas serombong. Terdapat pelbagai jenis reka bentuk loji insinerator: jeriji bergerak, menjengkelkan tetap, putar-tanur, dan lapisan terbendalir.

Membakar Longgokan ( Burn Pile )

Timbunan membakar, atau membakar lubang adalah salah satu bentuk yang paling mudah dan paling awal pembuangan sisa, pada dasarnya terdiri daripada timbunan bahan-bahan mudah terbakar bertimbun di atas tanah kosong dan dibakar. Buasir sembarangan sisa isi rumah adalah tidak digalakkan dan mungkin di kawasan bandar, tetapi adalah tidak dibenarkan dalam situasi luar bandar tertentu seperti pembersihan tanah hutan untuk pertanian, di mana tunggul yang dicabut dan dibakar. Buasir membakar Luar Bandar sisa perkarangan dibenarkan dalam banyak masyarakat luar bandar, bersama-sama dengan kuantiti kecil sisa domestik atau pertanian yang dihasilkan di lokasi, walaupun kayap kuantiti yang tidak besar asfalt, plastik, atau produk petroleum lain yang boleh menghasilkan asap hitam tebal.Membakar buasir boleh dan telah merebak kebakaran yang tidak terkawal, sebagai contoh jika angin bertiup membakar turun bahan longgokan ke sekitar rumput terbakar atau ke bangunan. Sebagai struktur dalaman tumpukan dimakan, longgokan boleh beralih dan runtuh, menyebarkan kawasan membakar. Walaupun dalam keadaan tidak ada angin, kecil bara dinyalakan ringan boleh mengangkat longgokan melalui perolakan, dan menghembus di udara kepada rumput atau ke bangunan, merosakkan mereka.

Membakar Tong ( Burn barrel )

Laras membakar adalah satu bentuk agak lebih terkawal pembakaran sisa swasta, yang mengandungi bahan yang terbakar di dalam tong logam, dengan logam yang lebih parutan ekzos. Batangnya menghalang penyebaran bahan pembakaran dalam keadaan berangin, dan sebagai bahan mudah terbakar dikurangkan mereka hanya boleh menetap ke dalam laras. The parutan ekzos membantu mencegah penyebaran bara terbakar. Biasanya keluli 55-US-gelen (210 L) gendang digunakan sebagai tong membakar, dengan lubang angin sejuk dipotong atau digerudi di sekeliling pangkal untuk pengambilan udara. Lama kelamaan, haba yang sangat tinggi menyebabkan pembakaran logam untuk mengoksidakan dan karat, dan akhirnya tong itu sendiri dimakan oleh haba dan perlu diganti.
 



 
Pembakaran swasta produk cellulosic / kertas kering biasanya pembakaran bersih, mengeluarkan asap tidak dapat dilihat, tetapi plastik dalam sampah rumah boleh menyebabkan pembakaran swasta bagi mewujudkan kacau ganggu awam, menjana bau yang menusuk hidung dan wasap yang membuat mata membakar dan air. Kebanyakan masyarakat bandar mengharamkan tong terbakar, dan masyarakat luar bandar tertentu mungkin mempunyai larangan ke atas pembakaran terbuka, terutamanya yang rumah kepada ramai penduduk tidak biasa dengan amalan ini luar bandar biasa.
Di Amerika Syarikat, pembakaran swasta luar bandar kuantiti kecil isi rumah atau sisa ladang biasanya dibenarkan selagi ia tidak kacau ganggu kepada orang lain, tidak menimbulkan risiko kebakaran seperti dalam keadaan kering, dan api yang tidak menghasilkan padat , asap berbahaya. Walau bagaimanapun, beberapa negeri, seperti New York, Minnesota, dan Wisconsin, mempunyai undang-undang atau peraturan-peraturan sama ada mengharamkan atau ketat mengawal pembakaran terbuka kebimbangan mengenai kesihatan dan kacau ganggu kesan pembakaran terbuka. Orang yang bercadang untuk membakar sisa yang dikehendaki untuk menghubungi sebuah agensi kerajaan negeri terlebih dahulu untuk memeriksa risiko kebakaran semasa dan syarat, dan untuk memberi amaran kepada pegawai-pegawai api terkawal yang akan berlaku.

Menjengkelkan Bergerak ( Moving Grate )

Bilik kawalan daripada biasa menjengkelkan bergerak insinerator mengawasi dua garis dandangKilang pembakaran biasa untuk sisa pepejal perbandaran adalah menjengkelkan insinerator bergerak. Yang menjengkelkan bergerak membolehkan pergerakan sisa melalui kebuk pembakaran untuk dioptimumkan untuk membolehkan pembakaran yang lebih cekap dan lengkap. A tunggal dandang besi pengadang bergerak boleh mengendalikan sehingga 35 tan metrik (39 tan pendek) sisa sejam, dan boleh beroperasi 8,000 jam setahun dengan hanya satu berhenti dijadualkan untuk pemeriksaan dan penyelenggaraan jangka masa kira-kira satu bulan. Perpindahan insinerator menjengkelkan kadang-kadang dirujuk sebagai Perbandaran Insinerator Sisa Pepejal (MSWIs).


 Sisa ini diperkenalkan oleh kren sisa melalui "tekak" pada satu hujung jeriji, dari mana ia bergerak ke bawah lebih menjengkelkan ada turun untuk lubang abu di hujung yang lain. Di sini abu dikeluarkan melalui kunci air.Sisa pepejal perbandaran di relau pembakar menjengkelkan yang bergerak mampu mengendalikan 15 tan metrik (17 tan pendek) sisa sejam. Lubang-lubang dalam unsur-unsur besi pengadang membekalkan udara pembakaran utama dapat dilihat.Sebahagian daripada udara pembakaran (pembakaran utama udara) dibekalkan melalui jeriji dari bawah. Ini aliran udara juga mempunyai tujuan penyejukan menjengkelkan itu sendiri. Penyejukan adalah penting untuk kekuatan mekanik menjengkelkan, dan banyak grates bergerak juga dalaman air sejuk.
Udara pembakaran sekunder dibekalkan ke dalam dandang pada kelajuan tinggi melalui muncung lebih jeriji. Ia memudahkan pembakaran lengkap gas serombong dengan memperkenalkan pergolakan untuk pencampuran yang lebih baik dan dengan memastikan lebihan oksigen. Dalam berbilang / melangkah insinerator perdiangan, udara pembakaran sekunder diperkenalkan dalam kebuk berasingan hiliran kebuk pembakaran rendah.
Menurut Eropah Sisa Pembakaran Arahan, loji pembakaran yang perlu direka untuk memastikan bahawa gas serombong mencapai suhu sekurang-kurangnya 850 ° C (1,560 ° F) selama 2 saat untuk memastikan pecahan yang betul bahan-bahan organik toksik. Untuk mematuhi ini pada setiap masa, ia diperlukan untuk memasang pembakar sandaran tambahan (sering didorong oleh minyak), yang dipecat ke dalam dandang dalam kes haba bahan buangan sisa itu menjadi terlalu rendah untuk mencapai suhu ini sahaja.


 Gas serombong kemudiannya disejukkan dalam superheaters, di mana haba dipindahkan kepada stim, pemanasan stim untuk biasanya 400 ° C (752 ° F) pada tekanan 40 bar (580 psi) bagi penjanaan elektrik di turbin. Pada ketika ini, gas serombong mempunyai suhu kira-kira 200 ° C (392 ° F), dan disampaikan kepada sistem pembersihan gas serombong.
Di Scandinavia, penyenggaraan berjadual sentiasa dilakukan semasa musim panas, di mana permintaan untuk pemanasan daerah adalah rendah. Selalunya, loji pembakaran yang terdiri daripada beberapa 'barisan dandang' berasingan (dandang dan loji rawatan gas serombong), supaya sisa boleh terus diterima di satu baris dandang manakala yang lain sedang menjalani penyelenggaraan, pembaikan, atau peningkatan.

Jeriji Tetap ( Fixed Grate )

Jenis yang lebih tua dan lebih mudah daripada insinerator adalah sel bata yang dibarisi dengan jeriji logam tetap ke atas lubang abu yang lebih rendah, dengan satu pembukaan di bahagian atas atau sampingan untuk memuatkan dan lain pembukaan di sebelah untuk mengeluarkan pepejal tahan api dipanggil clinker. Banyak insinerator kecil sebelum ini yang ditemui di rumah-rumah apartmen kini telah digantikan dengan Pemadat sisa.

Rotary-Tanur ( Rotary-Kiln )

Yang insinerator tanur putar digunakan oleh majlis perbandaran dan dengan kilang industri besar. Ini reka bentuk insinerator mempunyai 2 ruang: ruang utama dan ruang menengah. Ruang utama dalam tanur insinerator putar terdiri daripada refraktori tiub silinder berbaris condong. Lapisan refraktori dalaman berfungsi sebagai lapisan korban untuk melindungi struktur tanur. Lapisan refraktori perlu diganti dari semasa ke semasa. Pergerakan silinder pada paksinya memudahkan pergerakan bahan buangan. Dalam ruang sekunder, terdapat penukaran pecahan yang kukuh untuk gas, melalui pemeruapan, penyulingan memusnah dan tindak balas pembakaran separa. Ruang menengah adalah perlu untuk melengkapkan fasa gas reaksi pembakaran.


Yang clinkers melimpah keluar pada akhir silinder. Jet A tinggi timbunan serombong gas, kipas, atau stim membekalkan draf yang diperlukan. Ash jatuh melalui jeriji, tetapi banyak zarah dibawa bersama-sama dengan gas panas. Zarah dan apa-apa gas mudah terbakar yang dibakar dalam "pembakar".

Katil Fluidized ( Fluidized Bed )

Aliran udara yang kuat terpaksa melalui sandbed a. Udara menyerap masuk melalui pasir sehingga satu titik dicapai di mana zarah pasir memisahkan untuk membolehkan udara melalui dan pencampuran dan melahirkan berlaku, oleh itu suatu katil fluidized dicipta dan bahan api dan sisa kini boleh diperkenalkan.


Pasir dengan sampah dan / atau bahan api pra-dirawat disimpan digantung pada arus udara dipam dan mengambil pada watak cecair seperti. Katil itu adalah dengan itu ganas bercampur dan gelisah menjaga zarah kecil lengai dan udara dalam keadaan cecair seperti. Ini membolehkan semua jisim sisa, bahan api dan pasir yang akan diedarkan sepenuhnya melalui relau.

Pembakaran Khusus ( Specialized Incineration )

Insinerator habuk papan kilang perabot memerlukan banyak perhatian kerana ini perlu mengendalikan serbuk resin dan banyak bahan-bahan yang mudah terbakar. Pembakaran terkawal, membakar kembali sistem pencegahan adalah penting sebagai debu apabila digantung menyerupai terbakar fenomena apa-apa gas petroleum cecair.

Penggunaan Haba ( Use of Heat )

Haba yang dihasilkan oleh insinerator boleh digunakan untuk menjana stim yang kemudiannya boleh digunakan untuk memandu turbin untuk menghasilkan tenaga elektrik. Jumlah biasa tenaga bersih yang boleh dihasilkan setiap tan sisa perbandaran adalah kira-kira 2/3 MWh elektrik dan 2 MWh pemanasan daerah. Oleh itu, membakar kira-kira 600 tan metrik (660 tan pendek) bagi setiap hari sisa akan menghasilkan kira-kira 400 MWh tenaga elektrik sehari (17 MW kuasa elektrik secara berterusan selama 24 jam) dan 1200 MWh pemanasan daerah tenaga setiap hari.

Pencemaran ( Pollution )

Pembakaran mempunyai beberapa output seperti abu dan pelepasan kepada suasana gas serombong. Sebelum sistem pembersihan gas serombong, jika dipasang, gas serombong mungkin mengandungi sejumlah besar zarah, logam berat, dioksin, furan, sulfur dioksida, metana, dan asid hidroklorik. Jika tumbuhan mempunyai kawalan yang tidak mencukupi, output ini boleh menambah komponen pencemaran yang ketara untuk timbunan pelepasan.


Dalam satu kajian dari tahun 1997, Delaware Lembaga Sisa Pepejal mendapati bahawa, untuk jumlah yang sama tenaga yang dihasilkan, loji pembakaran yang dipancarkan zarah yang lebih sedikit, hidrokarbon dan kurang SO2, HCl, CO dan NOx daripada loji kuasa arang batu, tetapi lebih daripada semula jadi gas-dipecat loji kuasa. Menurut Kementerian Jerman Alam Sekitar, insinerator sisa mengurangkan jumlah beberapa pencemaran udara oleh kuasa yang dihasilkan oleh tumbuh-tumbuhan arang batu dengan kuasa dari loji sisa-dipecat menggantikan.

Pelepasan Gas ( Gaseous Emissions )
 
Dioksin dan Furan ( Dioxin and Furans )

Kebimbangan yang paling publisiti dari alam sekitar tentang pembakaran sisa pepejal perbandaran (MSW) melibatkan perasaan takut bahawa ia menghasilkan sejumlah besar dioksin dan furan pelepasan. Dioksin dan furan dianggap oleh ramai sebagai bahaya kesihatan yang serius. EPA mengumumkan pada tahun 2012 bahawa had selamat untuk dimakan lisan manusia ialah 0.7 picograms Toksik Kesetaraan (TEQ) bagi setiap kilogram berat badan setiap hari yang bekerja keluar kepada 17 billionths gram untuk £ 150 orang setahun.


 Pada tahun 2005, Kementerian Alam Sekitar Jerman, di mana terdapat 66 pusat pelupusan sampah pada masa itu, dianggarkan bahawa "... sedangkan pada tahun 1990 satu pertiga daripada semua pelepasan dioksin di Jerman datang dari loji pembakaran, bagi tahun 2000 angka itu adalah kurang daripada 1%. Chimneys dan dapur berjubin dalam isi rumah persendirian pelepasan sahaja kira-kira 20 kali lebih dioksin ke alam sekitar daripada loji pembakaran. "
Menurut Amerika Syarikat Agensi Perlindungan Alam Sekitar, peratusan pembakaran daripada jumlah dioksin dan furan inventori dari semua sumber yang diketahui dan dianggarkan di Amerika Syarikat (bukan sahaja pembakaran) bagi setiap jenis pembakaran adalah seperti berikut: 35.1% tong belakang rumah; 26.6% sisa perubatan; 6.3% perbandaran enapcemar rawatan air sisa; 5.9% sisa perbandaran pembakaran; 2.9% pembakaran kayu industri. Oleh itu, pembakaran dikawal sisa menyumbang 41.7% daripada jumlah inventori dioksin.


 Pada tahun 1987, sebelum peraturan-peraturan kerajaan memerlukan penggunaan kawalan pelepasan, terdapat sejumlah 8,905.1 gram (314,12 oz) Toksik Kesetaraan (TEQ) pelepasan dioksin daripada AS pembakar sisa perbandaran. Hari ini, jumlah pelepasan daripada tumbuh-tumbuhan adalah 83.8 gram (2.96 oz) TEQ setiap tahun, pengurangan sebanyak 99%.
Pembakaran Backyard tong isi rumah dan taman bahan buangan, masih dibenarkan di sesetengah kawasan luar bandar, menjana 580 gram (20 auns) dioksin setiap tahun. Kajian yang dijalankan oleh US-EPA [20] menunjukkan bahawa pelepasan daripada hanya satu keluarga menggunakan setong membakar menghasilkan lebih daripada satu pelepasan loji pembakaran melupuskan 200 tan metrik (220 tan pendek) sampah sehari menjelang 1997 dan lima kali bahawa dengan 2007 disebabkan oleh peningkatan bahan kimia dalam tong sampah isi rumah dan menurun pelepasan oleh insinerator perbandaran menggunakan teknologi yang lebih baik.
Walau bagaimanapun, penyelidik-penyelidik mendapati bahawa anggaran asal mereka untuk tong terbakar adalah tinggi, dan bahawa loji pembakaran yang digunakan untuk perbandingan mewakili tumbuhan teori 'bersih' daripada apa-apa kemudahan yang sedia ada. Kajian kemudiannya mereka [22] mendapati bahawa membakar tong dihasilkan median sebanyak 24.95 nanograms TEQ per lb sampah dibakar, supaya keluarga membakar £ 5 sampah setiap hari, atau £ 1825 setahun, menghasilkan sejumlah 0,0455 TEQ mg setiap tahun, dan bahawa jumlah bersamaan tong membakar untuk 83.8 gram (2.96 oz) daripada 251 pembakar sisa perbandaran inventori oleh EPA di Amerika Syarikat pada tahun 2000 adalah 1841700, atau secara purata, 7337 keluarga membakar tong insinerator sisa perbandaran .


Kebanyakan peningkatan dalam pelepasan dioksin AS telah untuk besar-besaran insinerator sisa perbandaran. Sehingga tahun 2000, walaupun insinerator kecil (mereka yang mempunyai kapasiti harian kurang daripada 250 tan) yang diproses hanya 9% daripada jumlah sisa dibakar, dihasilkan ini 83% daripada dioksin dan furan yang dipancarkan oleh pembakaran sisa perbandaran.

Dioksin Retak Kaedah dan Batasan ( Dioxin Cracking Methods and Limitations )

Secara amnya, pecahan dioksin memerlukan pendedahan cincin molekul untuk suhu yang cukup tinggi bagi mencetuskan kerosakan haba daripada ikatan molekul yang kuat memegangnya bersama-sama. Cebisan abu terbang mungkin agak tebal, dan terlalu ringkas pendedahan kepada suhu yang tinggi hanya boleh merendahkan dioksin pada permukaan abu. Untuk jumlah ruang udara yang besar, juga taklimat pendedahan juga boleh menyebabkan hanya sebahagian daripada gas ekzos mencapai suhu pecahan penuh. Atas sebab ini terdapat juga elemen masa untuk pendedahan suhu untuk memastikan pemanasan sepenuhnya melalui ketebalan abu terbang dan isipadu gas buangan.
Terdapat keseimbangan antara meningkatkan sama ada suhu atau masa pendedahan. Secara umumnya di mana suhu pecahan molekul adalah lebih tinggi, masa pendedahan untuk pemanasan boleh lebih pendek, tetapi suhu yang terlalu tinggi juga boleh menyebabkan haus dan kerosakan kepada bahagian-bahagian lain peralatan pembakaran. Begitu juga suhu pecahan boleh diturunkan ke tahap yang tertentu tetapi kemudian gas ekzos akan memerlukan tempoh yang lebih besar daripada berlarutan mungkin beberapa minit, yang memerlukan ruang yang besar / lama rawatan yang mengambil banyak ruang loji rawatan.




Kesan sampingan yang melanggar ikatan molekul yang kuat dioksin adalah potensi untuk memecahkan ikatan gas nitrogen (N2) dan gas oksigen (O2) dalam udara bekalan. Sebagai aliran ekzos sejuk, ini atom berkembar sangat reaktif secara spontan pembaharuan bon kepada oksida reaktif seperti NOx dalam gas serombong, yang boleh menyebabkan pembentukan kabut dan hujan asid jika mereka dibebaskan terus ke dalam persekitaran tempatan. Ini oksida reaktif mesti terus dineutralkan dengan pengurangan terpilih sebagai pemangkin (SCR) atau pengurangan bukan terpilih sebagai pemangkin.
 
Dioksin Keretakan Dalam Amalan ( Dioxin Cracking In Practice )
 
Suhu yang diperlukan untuk memecahkan dioksin biasanya tidak dicapai apabila membakar luar plastik dalam tong sampah atau membakar lubang, menyebabkan pelepasan dioksin yang tinggi seperti yang dinyatakan di atas. Walaupun plastik tidak biasanya terbakar dalam api terbuka, yang dioksin kekal selepas pembakaran dan sama ada hanyut ke atmosfera, ataupun kekal dalam abu di mana ia boleh terlarut lesap ke dalam air bawah tanah apabila hujan jatuh pada longgokan abu.
Mujurlah, dioksin dan furan sebatian ikatan yang sangat kuat pada permukaan pepejal dan tidak dibubarkan oleh air, proses begitu larut lesap adalah terhad kepada beberapa milimeters pertama di bawah timbunan abu. Yang dioksin gas-fasa boleh dengan ketara dimusnahkan menggunakan pemangkin, ada yang boleh hadir sebagai sebahagian daripada struktur beg penapis kain.


 
Moden reka bentuk insinerator perbandaran termasuk zon suhu tinggi, di mana gas serombong dikekalkan pada suhu di atas 850 ° C (1,560 ° F) selama sekurang-kurangnya 2 saat sebelum ia sejuk. Mereka dilengkapi dengan pemanas tambahan untuk memastikan ini pada setiap masa. Ini sering didorong oleh minyak, dan biasanya hanya aktif untuk sebahagian kecil yang sangat kecil masa. Seterusnya, yang paling insinerator moden menggunakan penapis kain (selalunya dengan membran Teflon untuk meningkatkan koleksi partikel sub-mikron) yang akan merakam dioksin hadir di dalam atau di zarah pepejal.
Untuk insinerator perbandaran yang sangat kecil, suhu yang diperlukan untuk kerosakan haba dioksin boleh dihubungi dengan menggunakan suhu tinggi elemen pemanas elektrik, ditambah dengan peringkat pengurangan terpilih sebagai pemangkin.Walaupun dioksin dan furan boleh dimusnahkan oleh pembakaran, pembentukan mereka melalui proses yang dikenali sebagai 'de novo sintesis' sebagai gas pelepasan sejuk adalah sumber kemungkinan yang dioksin diukur dalam ujian timbunan pelepasan dari tumbuh-tumbuhan yang mempunyai suhu pembakaran yang tinggi diadakan di kediaman lama kali.
 
CO2 ( CO2 )
 
Bagi proses-proses pembakaran lengkap, hampir semua kandungan karbon dalam sisa tersebut dipancarkan sebagai CO2 ke atmosfera. MSW mengandungi kira-kira pecahan jisim yang sama karbon sebagai CO2 sendiri (27%), jadi pembakaran 1 tan MSW menghasilkan kira-kira 1 tan CO2.


Jika sisa itu tapak pelupusan, 1 tan MSW akan menghasilkan kira-kira 62 meter padu (2,200 kaki padu) metana melalui penguraian anaerobik bahagian terbiodegradasikan sisa. Sejak potensi pemanasan global metana adalah 21 dan berat 62 meter padu metana pada 25 darjah Celsius adalah 40.7 kg, ini adalah bersamaan dengan 0.854 tan CO2, yang kurang dari 1 tan CO2 yang akan telah dikeluarkan oleh pembakaran. Di sesetengah negara, jumlah yang besar gas tapak pelupusan dikumpul, tetapi masih potensi pemanasan global gas tapak pelupusan yang dilepaskan ke atmosfera di Amerika Syarikat pada tahun 1999 adalah kira-kira 32% lebih tinggi daripada jumlah CO2 yang akan telah dipancarkan melalui pembakaran.
Di samping itu, hampir semua sisa terbiodegradasikan mempunyai asal biologi. Bahan ini telah dibentuk oleh tumbuh-tumbuhan menggunakan CO2 atmosfera biasanya dalam musim lepas yang semakin meningkat. Jika tumbuhan ini regrown CO2 yang dipancarkan daripada pembakaran mereka akan dibawa keluar dari atmosfera sekali lagi.Pertimbangan itu adalah sebab utama mengapa beberapa negara mentadbir pembakaran sebahagian terbiodegradasikan buangan sebagai tenaga boleh diperbaharui yang lain. Terutamanya plastik dan minyak dan gas lain-lain produk yang diperolehi - biasanya dianggap sebagai tidak-boleh diperbaharui.
Keputusan yang berbeza untuk jejak CO2 daripada pembakaran boleh dicapai dengan andaian yang berbeza. Keadaan tempatan (seperti terhad permintaan pemanasan daerah tempatan, tidak ada bahan api fosil yang dihasilkan elektrik untuk menggantikan atau tahap aluminium dalam aliran sisa) boleh mengurangkan manfaat CO2 pembakaran. Metodologi dan andaian yang lain juga boleh mempengaruhi keputusan ketara. Sebagai contoh pelepasan metana dari tapak pelupusan yang berlaku pada masa akan datang boleh diabaikan atau diberikan berat badan kurang, atau sisa terbiodegradasikan tidak boleh dipertimbangkan CO2 neutral. Satu kajian oleh Eunomia Penyelidikan dan Consulting pada tahun 2008 pada teknologi rawatan sisa berpotensi di London menunjukkan bahawa dengan menggunakan beberapa ini (menurut penulis) Andaian-andaian yang luar biasa yang rata-rata loji pembakaran yang sedia ada yang dilakukan dengan baik untuk kira-kira CO2 berbanding dengan potensi teori sisa baru muncul yang lain teknologi-teknologi rawatan.
 
Pelepasan Lain ( Other Emissions )
 
Pelepasan gas lain dalam gas serombong daripada relau insinerator termasuk oksida nitrogen, sulfur dioksida, asid hidroklorik, logam berat, dan zarah halus. Logam berat, merkuri adalah satu kebimbangan utama kerana ketoksikan dan turun naik yang tinggi, sebagai dasarnya semua merkuri dalam aliran sisa perbandaran boleh keluar dalam pelepasan jika tidak dibuang oleh kawalan pelepasan.Kandungan wap di serombong boleh menghasilkan wasap dilihat dari tepi, yang boleh dianggap sebagai pencemaran visual. Ia boleh dielakkan dengan mengurangkan kandungan stim dengan pemeluwapan pemanas gas dan pemanasan semula atau meningkatkan serombong suhu keluar gas melebihi titik embun itu. Pemeluwapan pemanas gas membolehkan haba pendam pengewapan air yang boleh diperolehi semula, kemudiannya meningkatkan kecekapan haba kilang.
 
Pembersihan Pemanas Gas ( Flue-Gas Cleaning )
 
Kuantiti bahan cemar dalam gas serombong dari loji pembakaran yang boleh atau tidak boleh dikurangkan dengan beberapa proses, bergantung kepada kilang.Zarah dikumpul oleh penapisan zarah, biasanya Pemendak elektrostatik (ESP) dan / atau penapis perangkap habuk. Yang terakhir ini biasanya sangat berkesan untuk mengumpul zarah halus. Dalam siasatan oleh Kementerian Alam Sekitar Denmark pada tahun 2006, pelepasan zarah purata setiap kandungan tenaga sisa dibakar dari 16 insinerator Denmark berada di bawah 2.02 g / GJ (gram setiap kandungan tenaga sisa dibakar). Ukuran terperinci zarah halus dengan saiz di bawah 2.5 mikrometer (PM2.5) telah dijalankan di tiga daripada insinerator: Satu insinerator dilengkapi dengan ESP untuk penapisan zarah dipancarkan 5.3 g / GJ zarah halus, manakala dua insinerator dilengkapi dengan penapis perangkap habuk dipancarkan 0.002 dan 0.013 g / GJ PM2.5. Untuk zarah ultra halus (PM1.0), nombor adalah 4,889 g / GJ PM1.0 dari kilang ESP, manakala pelepasan 0.000 dan 0.008 g / GJ PM1.0 diukur dari tumbuh-tumbuhan dilengkapi dengan penapis perangkap habuk.
Scrubber gas asid digunakan untuk membuang asid hidroklorik, asid nitrik, asid hidrofluorik, raksa, plumbum dan logam berat yang lain. Kecekapan penyingkiran akan bergantung kepada peralatan yang tertentu, komposisi kimia sisa, reka bentuk kilang, kimia reagen, dan keupayaan jurutera untuk mengoptimumkan keadaan ini, yang mungkin bercanggah bagi bahan pencemar yang berbeza. Sebagai contoh, penyingkiran merkuri oleh scrubber basah dianggap kebetulan dan mungkin kurang daripada 50%. Scrubbers Asas mengeluarkan sulfur dioksida, membentuk gipsum oleh tindak balas dengan kapur.Air sisa dari scrubbers kemudiannya mesti melalui loji rawatan air sisa.Sulfur dioksida juga boleh dipindahkan oleh desulfurisation kering melalui suntikan batu kapur sluri ke gas serombong sebelum penapisan zarah.
NOx sama ada dikurangkan dengan pengurangan pemangkin dengan ammonia dalam penukar bermangkin (pengurangan terpilih sebagai pemangkin, SCR) atau oleh tindak balas suhu tinggi dengan ammonia dalam relau (pengurangan bukan terpilih sebagai pemangkin, SNCR). Urea boleh digantikan dengan ammonia sebagai reagen mengurangkan tetapi mesti dibekalkan sebelum ini dalam proses supaya ia boleh hydrolyze ke ammonia. Penggantian urea boleh mengurangkan kos dan bahaya berkaitan dengan penyimpanan ammonia kontang.Logam berat sering terjerap pada serbuk karbon aktif disuntik, yang dikumpul oleh penapisan zarah.
 
Output Pepejal ( Solid Outputs )
 
Pengendalian sebuah insinerator di atas kapal pengangkut pesawatPembakaran menghasilkan abu terbang dan abu bawah hanya seperti dalam kes apabila arang batu dibakar. Jumlah abu yang dihasilkan oleh perbandaran pembakaran sisa pepejal antara 4-10% mengikut isipadu dan 15-20% mengikut berat kuantiti asal sisa dan jumlah abu terbang kepada kira-kira 10-20% daripada jumlah abu.  Abu terbang, setakat ini, membentuk lebih daripada bahaya kesihatan yang berpotensi daripada tidak abu bahagian bawah kerana abu terbang yang sering mengandungi kepekatan logam berat yang tinggi seperti plumbum, kadmium, kuprum dan zink serta jumlah sekecil dioksin dan furan. Abu bawah jarang mengandungi tahap signifikan logam berat. Dalam ujian sepanjang dekad yang lalu, tidak ada abu dari loji pembakaran di Amerika Syarikat yang pernah bertekad untuk menjadi sisa berbahaya. Pada masa ini walaupun sesetengah sampel bersejarah diuji oleh kumpulan pengendali insinerator 'akan memenuhi kriteria ecotoxic berada di membentangkan EA berkata "kita telah bersetuju" untuk menganggap insinerator abu bawah sebagai "tidak berbahaya" sehingga program ujian selesai.
 
Isu-isu Pencemaran Lain ( Other Pollution Issues )
 
Pencemaran bau boleh menjadi masalah dengan insinerator gaya lama, tetapi bau dan habuk yang sangat dikawal dengan baik di loji pembakaran yang lebih baru. Mereka menerima dan menyimpan sisa di kawasan yang tertutup dengan tekanan negatif dengan aliran udara yang disalurkan melalui dandang yang menghalang bau yang tidak menyenangkan daripada melarikan diri ke atmosfera. Walau bagaimanapun, tidak semua tumbuhan dilaksanakan dengan cara ini, menyebabkan kesulitan di kawasan itu.
Satu isu yang memberi kesan kepada hubungan masyarakat adalah jalan raya yang meningkat kenderaan pengumpulan sampah untuk mengangkut bahan buangan perbandaran kepada insinerator. Oleh kerana sebab ini, kebanyakan pusat pelupusan sampah yang terletak di kawasan industri. Masalah ini boleh dielakkan setakat melalui pengangkutan sisa dengan kereta api dari stesen pemindahan.

No comments: